Od lat 90-tych w Polsce kolej była zwijana, a kiedy pasażerowie odwracali się od kolei i wybierali samochody, to likwidowano kolejne połączenia. W wielu miejscowościach można polegać wyłącznie na samochodzie, aby pojechać do innej miejscowości. Ci którzy nie mają samochodu, muszą liczyć na dobrą wolę sąsiadów i sąsiadek. Tak nie może być dalej. Polska musi zainwestować w gęsta sieć połączeń kolejowych, wspieraną przez dobrą sieć połączeń autobusowych, aby stworzyć realną alternatywę dla podróży samochodem.
Wszystko po to, aby móc bez problemu dojechać i wrócić z pracy lub szkoły, aby móc skorzystać z oferty kulturalnej lub też zrobić zakupy.
Jeden tani bilet
Wszystkie te połączenia powinny być zintegrowane, aby móc sprawdzić je w jednej aplikacji, bez względu na to, jaki przewoźnik je realizuje. W tej jednej aplikacji powinna być również możliwość kupna biletu na daną trasę.
Bilet powinien być tani, aby wiele osób przesiadło się z samochodu na komunikację publiczną.
Dlaczego to jest ważne? Musimy w końcu doinwestować Polskę powiatową. Doświadczenia innych krajów pokazują, iż zainwestowanie w gęsta sieć kolejową, powoduje rozwój mniejszych miejscowości.
CPK musi powstać
Dotyczy to również wielkich inwestycji, takich jak CPK. CPK musi powstać, ponieważ to jest wzmocnienie odporności naszej gospodarki i jej konkurencyjności. Tutaj, w Makowie Podhalańskim mieszkańcy walczyli o to, aby pociągi się tutaj zatrzymywały. Szybkie połączenia regionalne pozwolą mieszkańcom takich gmin dojeżdżać do pracy, czy też na studia do większych ośrodków. A w tym przypadku zwiększą ruch turystyczny i wpływy z podatków. Realizowane inwestycje muszą uwzględniać bezpieczeństwo pieszych.
Magdalena Biejat, wicemarszałkini Senatu i kandydatka na prezydenta RP
Maków Podhalański, 6 lutego 2025 r.